Mi hiányzik a betegnek a gyógyuláshoz?- mindkét oldallal beszélgettünk.

2018.06.25

A betegszámok egyre gyarapodnak, az orvosok egyre fogyatkoznak, a várakozási idők végtelenek. Tömören még mindig ezzel jellemezhető az egészségügy helyzete itthon. Az orvosok ügyelet után nem az ágyuk felé indulnak, hanem vizitelnek, majd ambulálnak, és az erőn felüli igénybevétel is épp csak az aznapi tűz oltására elég. 

Mi az, amit a két oldal érez mindebből, mit élnek meg kellemetlennek, mivel nem elégedettek, miben látják a legnagyobb hiányosságokat? Betegeinkkel és kollégáinkkal beszélgettünk.

"Senkit nem hibáztatok, mert láttam, hogy mi van ott. Amikor a vizsgálatra vártunk, már két napja dolgozott a doktor úr, de volt sokkal fontosabb dolga, mint a vizsgálatunk, mert a műtőben is vártak rá. Türelmesen vártunk a sorunkra." A középkorú hölgy egy családtagjával járta végig kivizsgálásának állomásait. Ők mindenki irányában megértést és együttérzést tanúsítottak, bár betegként leginkább nekik lett volna szükségük megértésre és együttérzésre. Kata fejfájása miatt járt több szakrendelésen, legutóbb neurológián, ahonnan egy CT eredménnyel hazaküldték, azt mondták, nincs semmi baja. A feje azóta is minden nap fáj. Örül, hogy nincs semmi baja, csak nem érti, hogy akkor mi baja. Fogalma sincs, hová forduljon, és próbálja elfogadni, hogy semmi baja. A kérdéseit feltenni már nem volt idő. Egy fiatal anyuka másfél éves kisfiával járt orvosnál. Elmondása szerint a vizsgáló orvos kiabált vele, mert korábban rossz időpontban hívta telefonon, majd a megbeszélt elvégzendő vizsgálatok egy része kimaradt. A fiatal anyuka elmondása szerint természetesen nem erre számítottak, de megértik a türelmetlenséget és szétszórtságot, látva, hogy az orvos milyen fáradt volt. 

Ez az általános vélekedés. Egyre kevesebb a felháborodás. A betegek örülnek, hogy elkövetkezett az időpont, amire vártak, ha "egész nap ott kell ülni", és csak kevés türelem jut rájuk, az is természetes. Legtöbbjük teljesen bizonytalan az eredményeikkel és leleteikkel kapcsolatban, amelyeket hordoznak egyik orvostól a másikig. Amennyiben kapnak valamilyen gyógyszer-javaslatot, az szerencsés, mert akkor "legalább elindulunk valamilyen irányba", mondja egy 19 éves nagyfiú anyukája. Legtöbbjük a beszélgetésre, a magyarázatokra fordítható időt, a kérdések megfogalmazásának lehetőségét hiányolja. Nagy részük úgy érzi, csak barangol a különböző rendelések között, nincs egy kijelölt irány, egy értelmi sorrend,  ami alapján haladhatna; nem tudja, hová miért megy, miért küldik; továbbá kiemelik, hogy általában nem áll egy orvos a kivizsgálás élén, aki összefogja a beérkező eredményeket, levonja a következtetéseket. Legtöbbjük a legnagyobb hibának azt érzi, hogy minden kontrollvizsgálat alkalmával más orvos látja, "a következő azt sem tudja, hogy a leletet, amit viszek magammal, miért kérte az előző, és hogy addig mi történt velem" - meséli a 36 éves fiatal nő. 

A megkérdezett orvosok jelenlegi rendszerről és tapasztalatokról alkotott véleménye tulajdonképpen egybehangzó a betegekével. Véleményük szerint az egy-egy orvosra jutó betegszám mellett csoda, hogy még ennyi előrelépés is történik egy vizit alkalmával, komolyabb magyarázatra, megbeszélésre valóban nem jut idő. Jelen körülmények között megszervezhetetlennek látják, hogy egy beteget végig egy orvos kísérjen, és megerősítik, hogy a betegek orvos-orvos közötti átadásánál is sok fontos pont elsikkadhat, sőt, idő hiányában gyakran maga a szóbeli átadás el is marad, és a rendelkezésre álló dokumentumokra kell támaszkodni, így nem ritka, hogy ismételten megtörténnek korábban már elvégzett vizsgálatok, ami egyértelműen feleslegesen terhelő költség. Idő tömör válaszokra és mindössze egy-két kérdésre lehet, ha van; ha a beteg nem ért mindent, "várhatóan utána néz az interneten, amitől rosszabb szintén nem történhet, de ezzel nem lehet mit tenni", mondja egy fiatal szakorvos.

Az Orvosi Információs Iroda működésének keretein belül azt a betegenként hiányzó fél-egy órát, a kérdésekre, beszélgetésre szánható időt egy betegség típusától, eredetétől függetlenül felkereshető általános orvosi konzultáció formájában bocsátjuk a betegek rendelkezésére, ahol több szakirány képviselőjének jelenlétében tehetik fel kérdéseiket a bemutatott orvosi leletekkel, véleményekkel, javaslatokkal, zárójelentésekkel kapcsolatban, melyek így az érintett beteg számára értelmezhetővé és követhetővé, elfogadhatóvá válhatnak.  

A konzultációkra időpontok 2018 augusztus 01. -től foglalhatóak!

Dr. Sarkadi Adrien, infektológus